Zelfscankassa’s en online reviews
In de afgelopen tien jaar hebben consumenten een aanzienlijke verandering ervaren in hun interactie met bedrijven, voornamelijk door technologische vooruitgang en digitalisering. Een duidelijk voorbeeld hiervan is het verdwijnen van persoonlijk contact. Gingen we vroeger naar het reisbureau om een reis te regelen, vandaag surfen we naar een website waar we bij voorkeur verschillende aanbiedingen van reisbureaus vergelijken. In winkels lopen we tegenwoordig langs zelfscankassa’s en in boekhandels worden we geacht het boek dat we zoeken op te vragen bij een informatiezuil. Waar consumenten voorheen in fysieke winkels met personeel spraken, regelen ze nu veel van hun zaken via digitale interfaces en chatbots. Dit vermindert de menselijke interactie en kan soms leiden tot frustraties wanneer complexe problemen oplossen moeilijker wordt zonder direct menselijk contact.
Wat geldt voor de relatie tussen overheid en consument, geldt in grote mate ook voor de relatie tot bedrijven; consumenten zijn van passieve toeschouwers veranderd in actieve deelnemers die hogere eisen stellen aan transparantie, authenticiteit en betrokkenheid van bedrijven. De opkomst van sociale media heeft het voor consumenten gemakkelijker gemaakt om direct feedback te geven en openlijk discussies te voeren over de praktijken van bedrijven, wat heeft geleid tot een grotere nadruk op de verantwoordelijkheid en het imago van merken. Als je vandaag een restaurant of een aannemer zoekt, kijk je eerst naar de reviews op Google, Yelp of een ander sociaal platform. Het maakt veel van de kwaliteiten van bedrijven duidelijk en geeft je een eerste beeld van wat je mag verwachten. Van bedrijven vraagt het om proactief te reageren. Eén of twee slechte beoordelingen kun je nog wel negeren, maar voor je het weet loopt je klandizie terug.
24 uur per dag een pakketje bestellen
De vraag naar gepersonaliseerde producten en ervaringen is toegenomen omdat bedrijven nu de technologie hebben om grote hoeveelheden gegevens te verzamelen en te analyseren. Dit biedt kansen voor consumenten om producten te vinden die nauw aansluiten bij hun individuele voorkeuren. Deze dataverzameling roept echter ook zorgen op over privacy en de veiligheid van persoonlijke informatie, wat het vertrouwen in bedrijven kan ondermijnen.
De verschuiving naar online winkelen heeft ook de consumentenervaring veranderd: gemak en snelheid zijn belangrijker geworden dan de traditionele winkelervaring. Consumenten verwachten nu een naadloze integratie van online en offlinekanalen, waardoor ze op elk moment en via elk apparaat toegang hebben tot winkeldiensten.
Naar de toekomst
Schrijver en journalist George Orwell gaf in zijn bekende boek 1948 al aan dat als mensen moeten kiezen tussen vrijheid en geluk, ze voor het laatste kiezen. In de huidige samenleving, gedicteerd door technologie, valt nauwelijks meer van echte vrijheid te spreken. Een veelvoud aan Big Brothers houdt ons in de gaten: Facebook, TikTok, Apple, Google en andere techbedrijven monitoren aan de hand van onze eigen data alles wat we van minuut tot minuut doen. Wat we kopen, wat we graag eten en wie we aardig vinden. De komende tien jaar zal de grip van Big Tech over onze levens alleen maar groter worden.