Henri Ford en het snellere paard
De verandering die nodig is begint aan wat we de ‘business-zijde’ van de organisatie noemen, de gebruikers van de IT. Traditioneel zijn we geneigd om te vragen wat hun behoeften of vereisten zijn. Het antwoord wat je krijgt is heel vaak, zoals Henri Ford het ooit zei, de behoefte aan een sneller paard. Veel behoeftes die op die wijze beschreven worden, zijn dan ook samen te vatten als: een beter functioneren van de analoge wereld van 20 jaar geleden in plaats van de toekomstige wereld. Dit beperkte denken is overigens niet alleen besteed aan businessvertegenwoordigers, maar vormt ook de basis van veel wet- en regelgeving. Om dat te doorbreken is het noodzakelijk om niet meer te denken in termen van behoeften, vereisten en business die door IT in oplossingen wordt vertaald. De mensen met inzicht in de ontwikkelingen in de digitale wereld moeten me aan het roer gezet worden van de organisatie.
Dat is voor veel organisaties een radicale verandering. Banken en verzekeraars hebben die stap grotendeels gezet, maar hebben in de regel nog steeds een CEO die slechts beperkt kennis heeft van de digitale wereld. Dat geldt ook voor de CFO, CCO en CMO. De winnaars van vandaag hebben daarentegen in alle geledingen mensen die het digitale domein optimaal weten in te zetten in hun primaire proces. Onder hen zitten mensen die collega’s uit de rest van de organisatie voeden met nieuwe ideeën, hen uitdagen en – als ze niet oppassen – hen passeren en de toekomstige baas worden.
Dat betekent niet dat er geen oog en kennis moet zijn voor de werkprocessen, de medewerkers, klanten en toeleveranciers. Digitalisering vraagt hier meer dan ooit aandacht voor. Werkprocessen moeten efficiënt zijn, maar ook uitdagend en voldoende ruimte voor ontwikkeling van medewerkers geven. Nieuw daarbij is aandacht voor compliance, ethiek, toegankelijkheid en aanpasbaarheid: vraagstukken die kennis vragen van mensen en waar IT en technologie een ondersteunende rol kunnen spelen.
Automatisering: klachten en klokkenluiders
Bedrijven die slechts bezig zijn met efficiency en de werknemers zien als de noodzakelijke functie die niet valt te automatiseren krijgen het dan ook steeds lastiger. Werknemers dienen klachten in, worden klokkenluider of kiezen voor een andere werkgever. Amazon is een goed voorbeeld, nog steeds een winnaar, maar massaal komen mensen in opstand tegen het bijna op slavernij lijkende werknemerschap. Ze proberen vakbonden op te richten, bedenken wijzen om anoniem klachten in te dienen en lekken filmpjes over hoe weinig tijd en ruimte ze krijgen voor persoonlijke ontwikkeling door te laten zien hoeveel pakjes ze moeten verzamelen. Een casus als Amazon laat zien dat echt succesvol zijn meer vraagt dan slim automatiseren.
Succesvol digitaliseren vraagt júist om oog voor de menselijke maat. In veel traditionele bedrijven is dat lastig, want hoe neem je mensen mee in iets waar ze geen kennis van hebben? Banken hebben hier slim op ingespeeld. Ze ontslagen massaal mensen in managementfuncties binnen IT en hebben hen per kerende post weer aangenomen aan de gebruikerskant, in nieuwe rollen en functies. Met deze kennisimpuls hebben banken veel medewerkers uit de klassieke functies naar een hoger niveau getild. Inmiddels bestaat bij veel banken bijna zestig procent van het medewerkersbestand uit mensen die we voorheen als IT’ers beschouwden.
Software as a service
De afgelopen tien jaar zijn we op een andere manier gaan werken: het tempo van vernieuwing ging omhoog en er ontstonden steeds meer softwareoplossingen waarin weinig meer te kiezen valt. Denk bijvoorbeeld aan systemen voor het onderwijs of in de zorg. Het nadeel van zulke Software as a service is dat de software dicteert en externe partijen daaraan zijn overgeleverd. Denk bijvoorbeeld aan softwareupdates- of wijzigingen waar je als klant weinig over te zeggen hebt. Als gebruiker van zulke software moet je dus meer kennis van dergelijke systemen in huis hebben, systeembeheerders moeten veel kennis paraat hebben om te begrijpen welke invloed de gebruikte software op hun organisatie heeft. De frequentie waarin softwareupdates zich gaat bovendien steeds verder omhoog, waardoor je je als gebruiker extra bewust moet zijn van de impact daarvan op je organisatie of bedrijf.
Die transformatie is niet af, sterker nog, zal nooit af zijn. De continue stroom aan veranderingen en innovaties die op ons af blijven komen, vragen dan ook om mensen die continu de status quo bevragen. Daar zit dan ook de balans: bedrijven moeten hun focus verleggen van kortetermijnwinst naar langetermijnwaarde. Ze zullen daarbij een balans moeten vinden tussen maatschappelijk rendement en aandeelhoudersrendement. In de praktijk blijkt dat vaak lastig.
Trends – tien jaar terug