Acht tot Tien Werkgevers per Carrière
Uitstroom van bestaand personeel is het derde hoofdelement. In een recent gesprek met ABN Amro zagen wij dat men het vinden van nieuw jong talent als gevolg van de hoge uitstroom zag als de grootste uitdaging van dit moment. Daarbij was het besef dat zelfs met de beste arbeidsvoorwaarden jonge mensen zich niet meer voor de lange termijn binden aan een baan. De verwachtte tijd dat een medewerker bij een werkgever blijft was volgens de bank circa vijf jaar. Dat heeft grote gevolgen voor organisaties, de arbeidsmarkt en voor de potentiële werknemers zelf. Mensen zullen naar verwachting over de looptijd van hun werkzame leven acht tot tien werkgevers hebben. Zet dat af tegen mensen die in de jaren ’30 van de vorige eeuw zijn geboren. Die hadden één tot twee werkgevers. Omdat er sprake is van een arbeidsmarkt waar tot het jaar 2100 sprake zal zijn van schaarste, betekent dit dat de beste mensen regelmatig weggekocht zullen worden.
Een ander element dat opkwam in het gesprek met deze bank is dat dat de manager voor het eerst in haar carrière leidinggaf aan vijf verschillende generaties werknemers. Ze had twintigers, dertigers, veertigers, vijftigers én zestigers die voor haar werkten. Elk generatie had eigen behoeften, talenten en aandachtspunten. Van dé werknemer was allang geen sprake meer.
Een goed strategisch personeelsplan brengt dan ook al deze aspecten samen. Essentieel is dat het geen kwestie van een eenmalige analyse is, maar van een voortschrijdend inzicht. De wereld om ons heen staat immers niet stil. Vandaag de dag zijn vaardigheden rondom kunstmatige intelligentie ‘hot’, morgen zijn dat misschien vaardigheden rondom videogeneratie of 3D imaging.