Probleemstelling

EPD leverancier ChipSoft hanteert een releasebeleid waarbij maandelijks kleine updates voor de huidige versie worden uitgebracht. Deze kunnen zonder grote inspanning tijdens periodiek onderhoud worden geïnstalleerd. Echter, eens in de 2 tot 3 jaar wordt een nieuwe versie/release uitgebracht, waarbij ook datamodellen en tabelonderhoud worden aangepakt.

In 2024 was deze nieuwe release reden voor een groot ziekenhuis om QA Consulting te vragen de quality assurance rol uit te voeren op het project ‘HiX upgrade 6.3’. Dit met als doel de kans van slagen van het project te vergroten periodiek te toetsen op de kwaliteit van het project en te adviseren over mogelijke verbeteringen.

Aanpak

QA Consulting heef het ‘HiX upgrade’ projectteam versterkt met een Quality Assurance (QA) consultant die toegang kreeg tot alle projectdocumenten en tweewekelijks deelnam aan de projectmeetings. De QA consultant identificeerde tijdig risico’s en rapporteerde deze, waarna ze werden geclassificeerd op kans en impact en mitigerende maatregelen werden gedefinieerd. Elke twee weken gaf de consultant onafhankelijke terugkoppeling aan de projectleiding en deelnemers over risico’s, maatregelen en opvolging, inclusief relevante best practices. De bevindingen vormden de basis voor het maandelijkse QA-rapport, dat in de Stuurgroep werd toegelicht om voortgang en belangrijkste risico’s regelmatig te rapporteren.

Resultaat

Het behaalde doel van het project HiX 6.3 was een probleemloze upgrade van de huidige versie 6.2 naar de nieuwe versie 6.3 met behoud van werkende koppelingen, aangepaste testtooling en opleidingsmateriaal. Tevens zijn aangepaste werkprocessen voor nieuwe functionaliteiten en geïnstrueerde gebruikers als eindproduct opgeleverd en succesvol geimplementeerd.