Probleemstelling

Het beheer van telecomdiensten bij ProRail was ondergebracht bij twee regiogebonden leveranciers, maar het lopende contract liep af. ProRail wilde bij de nieuwe aanbesteding niet langer een complete dienst afnemen, maar sturen op inzet van mensen en middelen. Deze verandering én de mogelijke wisseling van leveranciers maakten een zorgvuldige transitie noodzakelijk om continuïteit te waarborgen en de nieuwe afspraken goed te implementeren. QA Consulting is gevraagd om deze transitie te begeleiden.

Aanpak

QA Consulting heeft de transitie ondersteund door het inrichten van een duidelijke governance, een gedetailleerde planning, een activiteitenlogboek en het begeleiden van de overdracht tussen de oude en nieuwe leveranciers. Dit omvat onder andere de inrichting van field support processen, overdracht van kennis en documentatie, en borging van rapportages, tests en acceptatiecriteria. Door intensieve afstemming met stakeholders wordt gezorgd voor draagvlak en een beheersbare overgang.

Resultaat

Een zorgvuldig begeleide transitie naar nieuwe ITA-leveranciers en werkafspraken, waarbij QA Consulting zorgde voor de inrichting van de nieuwe beheerorganisatie en een soepele overdracht zonder verstoring van de dienstverlening.