Probleemstelling
GVB verzorgt het openbare reizigersvervoer in Amsterdam. Cruciaal bij het uitvoeren van deze dienstverlening is een robuuste en solide IT-dienstverlening. Daarvoor moet de basis op orde zijn; het datacenter, het netwerk en de werkplek moeten in staat zijn de (business) applicaties op de juiste manier ter beschikking te stellen voor gebruikers. Binnen GVB bestond behoefte aan meer balans in deze basis en de organisatie van IT verder te professionaliseren. QA Consulting is gevraagd om hierbij te ondersteunen.
Aanpak
In samenwerking met de CIO, CTO en inkoop is het IT-landschap in kaart gebracht en is een strategie opgesteld om de benodigde dienstverlening in kavels in de markt te zetten. Na interne besluitvorming zijn diverse Europese aanbestedingen gestart en zijn aanscherpingen op de regieorganisatie ingevuld om de gekozen verkaveling vorm te geven.
Resultaat
GVB beschikte uiteindelijk over zes contracten met product- en dienstenleveranciers én aanscherpingen op het vlak van besturing.