Probleemstelling
De Universiteit Maastricht (UM) beschikte over een duidelijke digitaliseringsstrategie. Digitalisering wordt belangrijker in het primaire proces en deze transformatie vereist een efficiënte, wendbare en toekomstbestendige IT-dienstverlening. De bestaande besturing en inrichting van de digitaliseringsketen sloten echter niet goed aan op de strategische ambities. QA Consulting is gevraagd om een advies te geven over de optimale inrichting en besturing van de digitaliseringskolom (keten van alle partners). Dit advies richtte zich op dienstverlening, beheer en continuïteit, inclusief benodigde capaciteit, kennis en kunde in relatie tot de behoefte van gebruikers bij de faculteiten en servicecentra.
Aanpak
Om draagvlak te vergroten en tot het juiste resultaat te komen baseerde QA Consulting de aanpak op drie kernstappen willen, kunnen en durven:
- Willen: Via een survey en diverse sessies werd in kaart gebracht waar UM stond op het gebied van digitalisering en wat de gewenste situatie was.
- Kunnen & Durven: QA ontwikkelde verschillende inrichtingsscenario’s die met stakeholders zijn besproken en beoordeeld op haalbaarheid, risico’s en aansluiting bij de gewenste situatie. In sessies bespraken stakeholders de voor- en nadelen van de scenario’s om tot een gedragen keuze te komen. De gekozen oplossingsrichting is verder uitgewerkt, inclusief de inrichting, besturing, sleutelfuncties en vervolgstappen.
Resultaat
Een gedragen rapport met het voorstel tot een herinrichting van de digitaliseringskolom incl. concrete stappen en handelingsperspectieven.